בשנת 2013 נחת בישראל הדור החדש של סוזוקי SX4, מי שהייתה על משבצת המשפחתית הכמעט קומפקטית עם מאפייני פנאי של היצרנית. הדור ההוא, בהתאם להלך הרוח בשנים ההן, כבר הציג בתפישה ובמראה מופע פנאי מובהק יותר. בשוק המקומי חשבו שלא יזיק חיזוק למהלך הפנאי של היצרנית והעניקו לו את השם 'קרוסאובר'. שיהיה.

כך חלפו להן השנים וקרוסאובר זכה למספר עדכונים כדי להישאר רענן – שתי מתיחות פנים, יחידות הנעה חדשות, עיצוב רענן, מערכות בטיחות חדשות ועוד. כעת, שמונה שנים לאחר שהוצג הדגם לראשונה ובערך שנתיים לאחר המקובל בתחום, סוזוקי הציגה יורש לרכב הפנאי הקטן שלה. כבונוס החליטו בקרב היבואנית לשווקו בשמו המקובל בעולם – סוזוקי S-Cross .

דבר המפרט

הדגם החדש אכן נראה חדש, הוא מוגדר כדור חדש – אלא שבחינת הנתונים מעלה כי לא כך הדבר, אלא במתיחת פנים מקיפה. לא רק שהפלטפורמה היא אותה C-גלובלית של סוזוקי, אלא גם אורך בסיס הגלגלים (260 ס"מ) זהה ומידות המרכב כמעט וללא שינוי.

תמונה מכוניות
צילום: בן חסון

גם מערך ההנעה ללא שינוי. S-Cross מוצע עם אותו מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר מסדרת K14D המפיק 129 כ"ס ו-24 קג"מ, ומוטמע בו מערך היברידי מתון (48 וולט). ללא שינוי גם התיבה האוטומטית עם שישה הילוכים וההנעה הקדמית או הכפולה (שלא הוצעה עד כה בישראל).

אז מה כן חדש

השינויים אם כן מתרכזים בעיקר באלה הנראים לעין – ואלה מעניקים ל-S-Cross מופע מובהק של רכב פנאי. שבכה שחורה גדולה וניצבת מחליפה את זו המעוגלת בכרום הקטנה יותר, יחידות התאורה החדשות גדולות ובולטות בהרבה, למכסה המנוע קווים תפוחים ומבנה רבוע בהשוואה למופע המעוגל קודם, הפגושים החדשים משתלבים טוב יותר עם החזית. מאחור העיצוב אף הוא מכוון למופע אופייני של דגמי פנאי, עם דלת הנראית ניצבת יותר, מערך יחידות תוארה גבוה יותר ונוכח בהרבה המורכב לרוחב הדלת, וגם כאן פגוש משולב (ולא שחור). במבט מהצד בולט הקשר לדגם הקודם דרך מבנה קורה A והדלתות, אבל החלון אחרי קורה C שונה והכנפיים מלפנים תפוחות בהרבה.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

 

שינויים גם בפנים

 

מערכת מולטימדיה חדשה ומקורית (התקנה מקומית עד כה) בגודל 7 או 9 אינץ' (בהתאם לרמת הגימור) הכוללת גם קישוריות אלחוטית לאפל 'קארפליי'; ועל כך מגיעות לה נקודות, המתקזזות עם היעדר משטח טעינה אלחוטי. בנוסף, דיפון חדש במשטח שמול מושב הנוסע, ריפוד חדש למושבים ועוד. מפרט הבטיחות כולל עת מערך מצלמות היקפי מוצלח למדי (ברמת הגימור GLXV), מערכת בלימה אוטונומית (5-100 קמ"ש), בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על רכב חוצה מאחור, 7 כריות אוויר ועוד. נציין כי S-Cross נבדק ע"י יורו NCAP וזכה בחמישה כוכבי בטיחות, אולם המבחן נערך בשנת 2013 לפי תקן מקל בהרבה מזה הנהוג כיום.

למבחן קיבלנו את S-Cross בגרסת ההנעה הכפולה וברמת הגימור 'GXLV' המוסיפה על 'GLX' בעיקר את מערך המצלמות, חישוקים בגימור שונה, ריפוד משולב דמוי-עור למושבים, מסך 9 אינץ'. המחיר: 160,000 שקלים.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

 

מתיישבים, מניעים

כניסה פנימה מפגישה אותנו יותר מכל עם הבסיס הוותיק של הדגם הזה. פרט להחלפת מיקום בין מסך המולטימדיה שעלה למעלה ובין פתחי המיזוג שירדו, מבנה ועיצוב סביבת הנהג כמעט ללא שינוי. לוח המחוונים עוצב מחדש ויש לו כעת מסך 4.2 אינץ' חדש למחשב הדרך, אך עיקרו עדיין שני מחוונים אנלוגיים פשוטים למראה.

התחושה המתקבלת בפנים היא שסביבת הנהג פשוטה ובסיסית עד כדי מיושנת לעיתים (ידית ההילוכים, פתיחת חלון אוטומטית רק לנהג, למשל). וכך גם החומרים, שלרוב הם נוקשים, גלגל ההגה הפשוט למראה והדק מדי. לחיוב נציין כי איכות ההרכבה טובה ומערכת המולטימדיה, שאמנם לא מתעלה, אך טובה משמעותית מקודמתה.

המרחב מלפנים טוב בהחלט, תנוחת הנהיגה מוצלחת אם-כי לא גבוהה במיוחד. שדה הראייה לחוץ מוצלח ביותר תודות לקו חלונות נמוך וקורות A שאינן רחבות מדי וממוקמות די רחוק. מושב הנהג – בעל בסיס רך, תמיכה סבירה לגב תחתון (ללא כוונון) וחסרה לגב עליון – היה סביר לאורך ימי המבחן אך לא התעלה.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

הכניסה לשורה השנייה קלה ונוחה למדי בזכות פתח רחב יחסית. המרחב שם לשני נוסעים טוב למדי ואלה ייהנו ממרווחים טובים בכל הכיוונים, אולם חומרי הדיפון בסיסיים למדי. לחיוב נציין משענת יד מוצלחת ומקום לבקבוקי 1.5 ל' בדלתות, לשלילה נציין היעדר פתחי מיזוג וטעינה (יש רק שקע USB אחד מלפנים), תאורה לא מוצלחת.

תא המטען בעל פתח רחב למדי, סף הטענה בגובה טוב ושטוח כאשר הרצפה במצב הגבוה (יש רצפה כפולה). הנפח מספק (430 ל', 10 ל' פחות), המבנה יעיל, יש שקע 12 וולט ותאורה.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

 

נוסעים, שבילים

יחידת ההנעה זהה לזו של הדור היוצא ומוכרת לנו היטב, ועל אף שהדגם המחודש כבד בכ-85 ק"ג מקודמו, נתוני הביצועים טובים כמקודם; המנוע מושך היטב כבר מסל"ד נמוך ומטפס מעלה בנמרצות מפתיעה. תיבת ההילוכים מעט איטית בתגובותיה אך היא מספקת ופועלת באופן חלק למדי וחלוקת יחסי ההעברה טובה ונכונה. המערך ההיברידי-מתון כמעט ואינו מורגש, למעט בגלישה איטית אז המנוע כבה ממש רגע לפני העצירה בפועל.

ל-S-Cross כיול מתלים רך המעניק נוחות נסיעה טובה למדי בעיר ומוצלחת עוד יותר מחוץ לעיר. לעיתים הרכב עשוי להיחבט עם מעבר על שיבוש אכזרי במיוחד, הוא פחות טוב בהתמודדות עם בליטות ובכביש גלי הוא מעט מתנדנד, אך התוצאה הכללית לרוב נעימה. לחובתו איכות נסיעה הרחוקה מלהצטיין – כבר במהירות שיוט נמוכה נשמעים רעשי רוח וכביש באופן בולט למדי, וגם המנוע נשמע יותר מהרצוי בעומס בינוני ומעלה.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

צריכת הדלק טובה עם כ-13 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, כ-15-16 ק"מ/ל' בשיוט מהיר ועד 18 ק"מ/ל' בנסיעה פרברית רגועה ונינוחה.

היכולת הדינמית פחות מרשימה. ההנעה הכפולה מוסיפה ליכולת, אך זוויות הגלגול מוחשיות, הריסון חסר ותחת עומס הרכב מפתח תת היגוי. בנוסף מהלך ההגה ארוך מדי בנהיגה שכזו. בקיצור, אם תדחקו אותו לקצה ה-S-Cross ירמוז לכם ביותר מדרך אחת שהוא מעדיף קצב רגוע יותר.

בשבילים S-Cross אוסף מחדש נקודות. הנוחות לרוב טובה, רק צריך לשים לשקיעת האף. מערכת ההנעה ובקרת המשיכה היעילות מעניקות יכולת מורחבת ושקט נפשי לטיילי שבילים מזדמנים והיכולת הכוללת טובה לרכב מסוגו.

סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

 

שנת 2022
 

סוזוקי הכריזה על דור חדש ל-S-Cross , והוא אכן נראה כך – ונראה טוב לכשעצמו. אולם לא רק המפרט מספר כי בפועל רב הדומה על השונה. S-Cross החדש מביא אותם חסרונות (ותק, איכות נסיעה, איכות חומרים ועוד) ואותם היתרונות (מרחב לנוסעים, ביצועים ועוד) – אלא שהפעם המופע שלו מלוטש יותר ולאחר יישור קו בתחומים מסוימים (מולטימדיה, מערכות בטיחות).


סוזוקי S-Cross – מבחן דרכים (הנעה כפולה)
צילום: בן חסון

אולם בשנת 2022, כ-8 שנים לאחר שהוצג הקרוסאובר עליו ה-S מבוסס המון השתנה בשוק הרכב בכלל, בסגמנט זה בפרט, והוא תחרותי מתמיד. מחירו של רכב המבחן, 160,000 שקלים, ועל אף יתרונות מערכת ההנעה הכפולה, מקשה עליו להפוך לעסקה תחרותית. נדמה שדווקא גרסת הכניסה בעלת ההנעה קדמית (אותה נבחן בקרוב) עשויה להיות בחירה משתלמת יותר.

 

*פורסם ב-03/07/22 (נוסף וידאו)